Czytaj więcej o wydarzeniu
Program
Gabriel Fauré
Kwintet fortepianowy c-moll nr 2 op. 115
Antonín Dvořák
Kwartet smyczkowy F-dur nr 12 op. 96 „Amerykański
Wykonawcy
Łukasz Wilga – fortepian
Dorota Cieślińska – skrzypce
Katarzyna Jawor – skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Kwintet c-moll Faurégo nie jest wspomnieniem dawnej świetności. Ukończony w 1921 roku, kiedy tak gęsty, późnoromantyczny styl powoli zaczynał oddawać pole nowym trendom, napisany przez niedosłyszącego już twórcę – pozostaje dziełem wybitnym, pełnym inwencji, z kameralnym nerwem, ale brzmieniem niemal symfonicznym. Sukces jego premiery kompozytor skwitował uwagą, że „teraz trzeba próbować robić to jeszcze lepiej”.
Dvořák pisał swój Kwartet F-dur podczas urlopu w niewielkim Spilville w stanie Iowa, zamieszkanym przez czeską diasporę. Jedną z jego idei fixe było stworzenie unikatowego „amerykańskiego” stylu, dlatego do dziś uczeni doszukują się w dziele śladów folkloru Afroamerykanów i rdzennych Amerykanów, których muzyka tak zajmowała kompozytora. Spór o to, czy Kwartet F-dur jest bardziej czeski, czy amerykański, trwa do dziś w najlepsze.
Adam Suprynowicz
Gabriel Fauré
Kwintet fortepianowy c-moll nr 2 op. 115
Antonín Dvořák
Kwartet smyczkowy F-dur nr 12 op. 96 „Amerykański
Wykonawcy
Łukasz Wilga – fortepian
Dorota Cieślińska – skrzypce
Katarzyna Jawor – skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Kwintet c-moll Faurégo nie jest wspomnieniem dawnej świetności. Ukończony w 1921 roku, kiedy tak gęsty, późnoromantyczny styl powoli zaczynał oddawać pole nowym trendom, napisany przez niedosłyszącego już twórcę – pozostaje dziełem wybitnym, pełnym inwencji, z kameralnym nerwem, ale brzmieniem niemal symfonicznym. Sukces jego premiery kompozytor skwitował uwagą, że „teraz trzeba próbować robić to jeszcze lepiej”.
Dvořák pisał swój Kwartet F-dur podczas urlopu w niewielkim Spilville w stanie Iowa, zamieszkanym przez czeską diasporę. Jedną z jego idei fixe było stworzenie unikatowego „amerykańskiego” stylu, dlatego do dziś uczeni doszukują się w dziele śladów folkloru Afroamerykanów i rdzennych Amerykanów, których muzyka tak zajmowała kompozytora. Spór o to, czy Kwartet F-dur jest bardziej czeski, czy amerykański, trwa do dziś w najlepsze.
Adam Suprynowicz